Fietstocht Bangkok

15 maart 2018 - Bangkok, Thailand

Vandaag stond de fietstour van Co van Kessel op het programma. Volgens de receptie was dit 3 kwartier rijden naar het startpunt. Aangezien wij er om 6.30 uur moesten zijn stonden wij dus om 5.45 uur fris en fruitig beneden om op een taxi te wachten. Dit duurde ondanks het vroege tijdstip toch al gauw 30 seconden en 10 minuten later waren we al op de plaats van bestemming (5.55 uur!). klein inschattingsfoutje van de receptie? Maar ja liever te vroeg dan te laat zullen we maar zeggen. Gelukkig was er al iemand aanwezig. We hadden ons aangemeld voor de tocht van 5 uur. Uiteindelijk vertrokken we om 7.00 uur met een gezelschap bestaande uit 10 volwassenen, een kind en onze twee gidsen voor vandaag Mimi en Ling Ling (ik verzin het niet). Buiten ons was er nog een Nederlands stel en een gezinnetje uit Delft (Monique, Guus en hun dochtertje Roos van 4). Verder een Frans en een Engels stel.

Deze tocht begon in Chinatown, een van Bangkok’s drukste wijken. We fietsen door smalle steegjes en zijstraatjes, langs ontelbare winkeltjes en over markten. Eén keer gingen we zelfs door een huis. We passeren koopmannen, bouwvakkers en monniken, allemaal al druk in de weer en dat om 7.00 uur 's ochtends. Onderweg zagen we twee monniken die eten aangeboden kregen van verschillende mensen. Dit is heel gebruikelijk in Thailand, maar wel bijzonder om te zien. Alle mensen die we onderweg tegen kwamen zijn vriendelijk, groeten en zwaaien. We stopten onderweg regelmatig omdat Mimi ons dan wat ging vertellen over Bangkok. Op een gegeven moment gingen we met onze fietsen in een longtailboot om een stuk verderop weer verder te fietsen in een heel ander gebied, ongeveer 30 kilometer buiten het centrum van Bangkok. Hier zagen we geen snelwegen of metrotreinen, maar het landschap bestond uit landweggetjes, palmbomen en bloemen kwekerijen. De stilte die hier hing was het tegenovergestelde van Chinatown. En je kon maar niet geloven dat we een uur terug nog tussen de scheurende auto’s en toeterende tuk tuk’s in fietsten. Fietsend over een smal, betonnen weggetje met kleine bruggetjes genoten we intens. We kwamen uiteindelijk aan bij een plek om te eten. We gingen door een klein winkeltje naar achteren aan het water en zaten aan een tafel in een ruimte die verdacht veel leek op een woonhuis. We kregen hier verschillende, heerlijke Thaise gerechten voorgezet. En dat om 11.00 uur 's ochtends. Maar ja we zagen aan het begin van de tocht ook al mensen langs de route zich te goed doen aan borden vol warm eten, dus waren wij nog rijkelijk laat. Tot slot van de tour gingen we met de longtailboot terug naar het startpunt. Qua fietsen viel de te leveren inspanning best wel mee. Nu moesten we nog terug naar het hotel. Mimi (onze gids) adviseerde ons met de watertaxi te gaan. Voor een schamele 37 cent per kaartje werden we vervoerd naar ons hotel. Wel het vermelden waard is dat we opeen gepropt stonden tussen Thaise mensen en toeristen (gelukkig was het niet zo warm!!), en degene die moest zorgen voor het in en uit stappen was de eerste vrouw die wij in Thailand tegen kwamen die nou niet echt vriendelijk te noemen was. Nou ja moest toch een keer gebeuren en misschien had ze het ook een beetje te warm zullen we maar denken. In onze kamer zijn we daarna weer heerlijk op temperatuur gekomen. Bij jullie betekent dat nu geloof ik opwarmen, maar bij ons was het toch echt afkoelen. Na een power nap hebben we heerlijk boven op het dak lui liggen wezen bij het zwembad. Vanavond gaan we naar het welbekende Khao San Road....Hou je Thai

1. Thijs Hendrix:
    15 maart 2018
    Wat een avontuur. Op deze manier zie wel veel van het land en gewoonte.
    Leuke foto's trouwens.
    In Nederland is het op dit moment weer koud. Geniet nog maar van het warme weer.
  2. Petra:
    15 maart 2018
    Het is hier inderdaad erg koud dus maak jullie borst maar nat als jullie van het weekend terug komen, er is sneeuw (!!!!!) voorspeld. Geniet dus nog maar even van het lekkere weer.
  3. Marion en Rob verhulsdonk:
    16 maart 2018
    Wat een mooie trip en een mooi verhaal geniet nog maar even