Nachttrein en eerste dag Chiang Mai

2 maart 2018 - Chiang Mai, Thailand

Om 19.45 uur vertrok de nachttrein vanaf Ayutthaya naar Chiang Mai. Chiang Mai ligt 681 kilometer ten noorden van Bangkok. We zaten in een wagon met ongeveer 20 stapelbedden tegenover elkaar. Dat kon gezellig gaan worden. Nadat iedereen gesetteld was hebben we gezellig samen in het onderste bed doorgebracht. Toen het op een gegeven moment tijd werd om maar eens serieus aan slapen te denken, moest Harold verhuizen naar de bovenverdieping. Is het je wel eens opgevallen dat het altijd de mannen zijn die naar boven worden verbannen? Ons wel in ieder geval. De gordijntjes werden dichtgedaan, de dekens uit het plastic gehaald, het kussen tevoorschijn getoverd en toen gingen we liggen op iets wat toch bijzonder veel weg had van een schuddende plank waar steeds mensen langs liepen. Maar goed we hebben het overleefd ook al was het niet de beste nacht in onze carrière. Om 6.30 uur werden wij gewekt (haha we waren al lang wakker) door een mannetje van de trein en vlak naar 7.00 uur konden we verkreukeld uitstappen. Onmiddellijk werden wij op het station belaagd door mannetjes met taxi's en tuk tuk's. Wij hadden echter besloten om eerst verderop rustig te ontbijten en pas daarna onze reis naar ons verblijf voort te zetten. Dus met enige handigheid en volle bepakking alle mannetjes afgeschud en in alle rust ons ontbijt genuttigd. Voor ons verblijf voor de eerste nacht in Chiang Mai hadden we gekozen voor BMP residence. Een ietwat gedateerd, armoedig maar toch erg gastvrij onderkomen. Toen het de eigenaar duidelijk werd dat onze zoon hier ook was geweest (twee keer zelfs) ging hij direct aan de slag om te zorgen dat wij in plaats van een kamer zonder raam, een kamer met balkon kregen. Met dank aan Sjoerd/vrienden/vriendin (haha) Sjoerd had ons verteld dat je hier vandaan heel simpel een tweedaagse reis naar een olifanten resort kon boeken. Nou....het kostte toch al gauw pak hem beet 10 minuten na aankomst voordat dit inderdaad geregeld was. We hebben deze dag verder heel rustig ingevuld. Beetje wandelen in de buurt, lekker eten, beetje hangen bij het zwembad. Niet echt de moeite waard om over te schrijven. Maar morgen hebben we denken we wel meer te vertellen.....