Dag 3 en 4 Nusa Lembongan

3 augustus 2019 - Nusa Lembongan, Indonesië

Nu we meer van Nusa Lembongan hebben gezien zijn we heel tevreden met onze keuze voor Mushroom Bay. Desalniettemin verhuizen we vandaag (vrijdag) naar een andere accommodatie. Dit omdat het Harold niet is gelukt om meer dan 2 nachten te boeken in Mola Mola House. Dus in de loop van de ochtend de zware taak om alles weer in te pakken. De loodzware spullen weer over het zand te zeulen en vervolgens ongeveer 300 meter het straatje in weer neer te zetten om in onze volgende accommodatie (The Nicho's bungalows) in te checken. Ach helaas, de kamer is nog niet beschikbaar. Nou ja we moeten toch nog onze uitstapjes voor morgen en overmorgen regelen. Vervolgens zijn we weer terug gelopen naar het strand om daar dan maar in godsnaam (haha) te gaan lunchen. Toen we ons huisje in konden waren we verrukt over hoe het eruit zag. Allereerst een heerlijk groot bed met , voor de verandering, een heerlijk zacht kussen en dekbed op een matras van minimaal 50 centimeter dik, gevolgd door een deur naar een (ja echt waar) deels buiten badkamer en wc. Lijkt ons grappig als er een tropische regenbui komt. Nou ja ook wel praktisch want dan kan je douchen zonder de douche te gebruiken. Voor de deur van ons huisje is een zwembad. Die middag hebben we het als privé zwembad kunnen gebruiken. De avond doorgebracht met eten met livemuziek erbij. Voor deze gast was trouwens bij The Voice geen stoel gedraaid, denken wij. Vervolgens heerlijk gelezen. Op internet zagen we dat er bij Java een aardbeving was geweest aan het begin van de avond en dat er een tsunamiwaarschuwing was uitgegaan. Gelukkig niet bij ons. Maar dat het je toch kennelijk bezig houdt blijkt uit het feit dat toen Ingrid 's nachts wakker werd van een schuddend bed ze al bijna met alle belangrijke spullen buiten stond omdat ze dacht dat er een aardbeving was (grapje!). Het bleek namelijk Harold te zijn die zich omdraaide in dat super dikke matras.

We hadden al verteld dat we uitstapjes hadden geboekt. Voor vandaag was dat snorkelen op drie verschillende locaties met als hoofddoel Manta point, waar je met wat geluk Manta roggen kan spotten. Om 9.00 uur moesten we ons melden bij het boekingskantoor tegenover onze accommodatie. Samen met nog een Nederlands stel (van ongeveer onze leeftijd) liepen we naar het strand. In een bootje met motor en aan allebei de kanten een zijligger (lijkt veilig tegen het omslaan) gingen we met onze gids op weg naar Nusa Penida. Onze gids zei dat de zee erg wild was vandaag (er stond ook flink veel wind) en dat was inderdaad te merken. We moesten met dat kleine bootje over enorme golven. Het water spatte aan alle kanten over ons heen. Maar ja voordeel daarvan was dat we tijdens het snorkelen niet meer moesten  doorkomen. De eerste stop was meteen wat het hoogtepunt zou moeten worden namelijk Manta point. Onze gids zei wel 100 x dat er niet zoveel kans was dat we manta roggen zouden spotten. In een baai lagen flink wat bootjes en snorkelaars. Onze gids voer verder en zei dat hij contact had gehad en dat er inderdaad geen manta roggen te zien waren. Hij wilde het verderop proberen. Iets verder lagen hooguit 4 bootjes. Toen we stopten zagen we direct twee dolfijnen vrolijk boven het water uitkomen. We bleven (al klaar om het water in te gaan) even zitten kijken naar het schouwspel tot onze gids begon te roepen: "fast, fast, Manta!!". Een reden om binnen driekwart seconden van de boot te springen (met snorkel en flippers). En ja hoor precies onder ons door zwom heel langzaam (zodat we hem goed konden zien) een hele mooi manta rog (als het goed is heeft Harold het bewijs op de go pro). Fantastisch!!! Bij de tweede stop, Gamat Bay, was koraal en natuurlijk een aantal verschillende soorten vissen te zien (hier geen kans op manta roggen). Eerlijk gezegd zijn we waarschijnlijk al verwend door onze ervaring met snorkelen bij de Surin eilanden in Thailand. Hier was het water veel dieper en was de afstand tussen ons en al dat moois veel verder, maar toch heel mooi om te zien. Bij de derde stop, Christal Bay, lagen zoveel bootjes dat Ingrid het wel geloofde om het water in te gaan. Harold ging wel en zou zeggen als het hier anders was dan bij de vorige plek (maar dit bleek niet zo te zijn). En toen gebeurde het... Ingrid, alleen met de gids op de boot, dacht tjonge ik wordt misselijk en moest een aantal keer kokhalzen en bijna daadwerkelijk kotsen. Niet te geloven van het ene op het andere moment echt zeeziek van al die hoge golven. Ingrid moest direct aan Miryam denken. Harold zei toen hij terug kwam op de boot dat ze lijkbleek zag. Dit is gebleven tot ze weer met twee voeten aan wal was. Toen was het snel over. Hier zagen we ook pas echt hoe ruw de zee was. Het hele strand was weg en de zee beukte met grote golven tegen de kade. Wat wel leuk hieraan was om even te blijven kijken hoe de altijd net geklede Chinezen hier doorheen moesten om hun boot te bereiken. De dag was nog niet om dus snel douchen, lekker bakje yoghurt met banaan (hoe westers is dat?) en toen wilden we nog een rondvaart in de Mangrove gaan doen. Met een taxi was nogal omslachtig, maar wacht even we konden met een scooter gaan. Dus snel gehuurd. Een lief vrouwtje verzorgde onze privé toer. Na terugkomst nog even zwemmen, een massage, blog schrijven en nu uit eten. Zoals jullie merken een vrij rustig dagje. Wordt vervolgd.