De Surin Eilanden

12 maart 2018 - Ko Surin Nuea, Thailand

Vandaag hadden we een trip naar de Surin Eilanden geboekt. We werden hiervoor om 7.30 uur opgehaald met een busje om naar de Namkhem pier te worden gebracht. Dus moesten we vroeg het wekkertje zetten (en dat op zondag notabene). De Surin Eilanden is een waanzinnige mooie eilandengroep in het zuidwesten van Thailand waar je prachtig kunt snorkelen. Dat leek ons wel wat. Natuurlijk was ook dit aangeraden door Sjoerd en Miryam. Na aankomst op de pier bleek er voor ons een ontbijtbuffet klaar te staan, en dat terwijl wij in alle vroegte op een (oud) broodje kaas hadden zitten te bikkelen omdat we dachten dat we toch iets gegeten moesten hebben. Bij het ontbijt lagen ook pilletjes tegen zeeziekte die je gratis mee kon nemen (toch maar even gedaan voor de zekerheid). Toen we direct nadat we op de boot ingestapt waren ook nog allemaal een kots zakje kregen gingen wij ons serieus afvragen of het wel zo'n goed idee was geweest om mee te gaan met deze tocht. Het bleek gelukkig loos alarm, hoewel er wel één jongen aan boort was die verre van fit was gedurende de hele dag (maar ja wie weet had hij wel gewoon een vreselijke kater). Ook nu hadden we weer contact met een stel uit Nederland. Ditmaal een net gepensioneerd stel, Hans en Ingrid (ik verzin het niet!) uit Den Haag. In anderhalf uur bracht deze supersnelle speedboot ons naar een plekje vlak voor de Surin Eilanden. Hier was onze eerste snorkelmogelijkheid. Ingrid had tot het laatste moment getwijfeld of ze dit wel zou doen (ze vond het best wel eng eigenlijk). Ze had alleen gisteren heel kort aan het strand geoefend met de duikbril. Maar binnen een paar minuten lagen we allebei in de helder blauwe zee en zagen we de meest mooie vissen in alle soorten en maten en heel mooi koraal in de meest bizarre kleuren. Ons doel was Nemo/clownsvis (van Finding Nemo) te zien en dit lukte al snel, verder zagen we o.a. ook de blauwgroene lipvis, de wimpelvis, de vlindervis en de papagaaivis. Dit vermelden we even voor de vissenkenners onder jullie of voor degenen die dit graag op internet willen opzoeken. Na nog een snorkelmoment op een andere plek meerden we aan op de Surin Eilanden zelf. We kregen hier een heerlijk lunchbuffet en tijd om het eiland te bekijken. Vervolgens gingen we op de boot naar een andere plek waar de Moken oftewel de Sea Gipsy's wonen. Hoewel ze ons toeristen opwachtten met zelfgemaakte kettinkjes en houtsnijwerkjes, kon je toch zien hoe primitief ze hier woonden. Onze gids (Ronnie) had ons verteld dat deze groep mensen eerst rondtrok in hun bootjes (vandaar Gipsy's) en zich uiteindelijk settelde hier in kleine hutjes op palen. De Thaise regering had ze toen de Thaise nationaliteit gegeven en een achternaam. Vandaar dat al deze mensen deze naam hebben. Er waren bijzonder veel kleine (en ook super schattige) kinderen. Wij vragen ons af hoe het met de inteelt zit!!! Ook vertelde Ronnie dat tijdens de Tsunami van 2004 alles hier was verwoest maar dat er in tegenstelling met andere delen langs de Thaise kust hier niemand door om het leven was gekomen, omdat deze mensen als enigen wisten wat het gevaar van de wegtrekkende zee betekende en de berg op waren gevlucht. Na nog een derde keer te hebben gesnorkeld, waarbij Ingrid een Moreen zag (een vis die je ook kan bijten als je niet oppast) gingen we weer terug naar de pier. Hier stond nog een dinerbuffet op ons te wachten. Wat worden deze excursies in Thailand extreem goed georganiseerd. Voordat wij ons kunnen afvragen hoe we nu konden weten in welk busje we moesten stappen om bij onze eigen accommodatie aan te komen hadden zij hier alweer een hele lijst voor opgesteld. We namen afscheid van Hans en Ingrid en stapten in busje 10. Het was wederom een zeer geslaagde dag...

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Thijs Hendrix:
    12 maart 2018
    Geweldig dat jullie de onderwater wereld hebben gezien. Een paradijs op zich.
  2. Jeroen:
    12 maart 2018
    Hoi Harold en Ingrid, wat een belevenissen. En jullie kunnen het ook heel leuk opschrijven. We hebben de vissen inderdaad nog even opgezocht op internet: prachtige exemplaren ! Het valt verder op dat jullie van buffet naar buffet hoppen. Ik hoop dat jullie straks in Nederland een bordje havermout ook nog weten te waarderen. Succes verder daar !
  3. Harold:
    13 maart 2018
    hahaha Jeroen dat klopt wel een beetje. Ik heb ook nog nooit zoveel ei gegeten tijdens het ontbijt in welke vorm dan ook (omelet, scrambled eggs )
  4. Marion en Rob verhulsdonk:
    13 maart 2018
    Mooie belevenissen top hoor dat jullie onder water durven ik ben niet zo'n held heel leuk om te lezen
  5. Christy:
    14 maart 2018
    Wat een mooie reis hebben jullie gemaakt zeg! Bij alle verhalen dacht ik: oohhhh ik wil ook!!
    Voor vertrek vroegen jullie jezelf af of dit een eenmalige midlife onderneming zou zijn .... ik ben nu wel benieuwd wat daarop jullie antwoord is 😋
  6. Harold:
    14 maart 2018
    Hoi Christy wat leuk dat jij ook onze reisverhalen leest. Het antwoord op je vraag wordt pas helemaal na afloop beantwoord als je mazzel hebt......Maar superleuk is het zeker.