BMP Elephant Care project Chiang Mai

3 maart 2018 - Chiang Mai, Thailand

"Shoot nothing but pictures, Kill nothing but time, leave nothing but footprints." Dat is de slogan die we zagen toen we voor een tweedaagse trip naar MBP Elephant Care project vertrokken. Hoe toepasselijk. Na een reis van ruim een uur werden we met 8 mensen uit verschillende landen (Italie, USA, Slowakije, Australie en nederland) na aankomst direct in uiterst charmante blauwe pakjes gehesen. Erg flatteus en slankmakend, maar met een doel. De olifanten weten op deze manier dat er mensen komen die goed voor ze zijn en met eten komen. Bij dit project worden vier olifanten opgevangen die in hun verleden niet zo goed behandeld zijn door onze medemensen. We hebben hier te maken met Natalie, moeder van Mali van drie en Peanut van anderhalf en met Anna die hier pas 8 maanden woont. De meeste mensen in Thailand zijn steeds meer gaan beseffen dat ze beter met de olifanten moeten omgaan. Er komen daarom ook steeds meer van dit soort projecten. Onze gids stelde zich voor als Garan Trakul, 28 jaar, 12 jaar monnik geweest en nu sinds 2 jaar niet meer omdat hij de verleidingen van het leven toch ook wel wilde gaan beleven (Muziek maken, op zoek gaan naar een meisje/vrouw etc.). We waren met 8 mensen uit verschillende landen (Italie, Slowakije, Australie, USA en Nederland). Nadat we in uiterst charmante en goed afkledende blauwe pakje waren gehesen kregen we eerst uitleg en gingen we vervolgens naar een plek waar de olifanten ook naar toe werden gebracht. Deze outfit heeft wel een doel. Hierdoor weten de olifanten dat er mensen komen die goed voor ze zijn. De olifanten kwamen redelijk hard op ons afgerend en het enige wat wij konden denken was "holy shit" stoppen ze wel op tijd. Gelukkig gebeurde dit wel (anders hadden we het niet na kunnen vertellen waarschijnlijk) maar ze hadden geen rust totdat onze tasjes met bananen volledig leeg waren. En geloof me ze ruiken het of je er niet stiekem eentje achter houdt. Nadat we voldoende tijd hadden gehad om ze te aaien en foto's te maken zijn we samen met de olifanten in een modderbad gegaan. Heel goed voor je huid overigens en daarna heerlijk afgespoeld in een "schoon" waterpoeltje. Wat een belevenis, GEWELDIG!!! Na een echte verfrissende douche en een heerlijke lunch bleek dat er met het middag nog maar drie mensen mee deden, wij en Mirla uit Miami. We zijn gaan raften op een rivier. Een hele mooie ervaring in een bijzonder mooie omgeving. Na deze activiteit bleek dat alleen wij nog over bleven voor de rest van het programma. Aan één kant jammer, maar aan de andere kant hadden we nu een privé gids die met ons ging barbecueën en bij het kampvuur gitaar voor ons speelde. Hoe romantisch is dit.Ook hebben we via app contact gehad met Sjoerd op de Filipijnen, die direct foto's doorstuurde van vorig jaar toen hij en Miryam hier waren. Hoe grappig was dat. In het ochtend programma gingen we na een heerlijk ontbijt een trekking van ruim vier uur maken. We kunnen vertellen dat is op z'n zachts gezegd redelijk zwaar in de bloedhitte redelijk steil tegen een berg op klauteren. Ergens halverwege bleek wat Garen in zijn rugzak had. Alle ingrediënten voor een heerlijke wok maaltijd die hij voor ons klaarmaakte bij een soort open hutje midden in het oerwoud. Eten heeft nog nooit zo lekker gesmaakt. Na afloop van de trekking (wat waren wij trots op onszelf) hebben wij nog medicijnen voor de olifanten gemaakt. Hierna was het tijd om afscheid te nemen van Garan. Hij heeft ons een fantastische ervaring laten beleven...

1. Thijs Hendrix:
    3 maart 2018
    Geweldig. Goed dat soort projecten er zijn. Zo kom een klein beetje dichter bij de natuur.
    Wat een ervaring. Leuke foto's van jullie. Zeer waardevol.
  2. Ilse Hertroys:
    3 maart 2018
    Geweldig mooi avontuur veel plezier op jullie volgende ontdekking
  3. Yersica:
    4 maart 2018
    Jullie zijn lekker bezig. Wat een heerlijke avonturen. Ik kan niet wachten tot de volgende. Het voelt alsof ik zelf daar ben. Groetjes.
  4. Dennis:
    5 maart 2018
    Super toffe ervaring met die olifanten! Leuk om te lezen allemaal. Veel plezier nog!