Twee dagen en één nacht Khao Sok National park

10 maart 2018 - Khao Sok National Park, Thailand

Dit zou zomaar het hoogtepunt van onze vakantie kunnen worden.... een bezoek aan het Khao Sok National Park  Het park heeft een oppervlakte van 739 km². In het park bevindt zich naast oerbos, wat een overblijfsel is van een regenwoud dat ouder en meer divers is dan het Amazone regenwoud ook het stuwmeer Chiao Lan . We werden opgehaald door onze gids met de naam Jaja. Harold geloofde dit niet en zei "ja ja dat kan iedereen wel zeggen". In het busje naar de boot die ons naar het park moest brengen kwamen we er achter dat de verdeling tussen Nederland en Frankrijk redelijk gelijk was. Buiten ons waren er een moeder en dochter (Ineke en Lotte), Twee zusjes (Elien en Aniek) en een stelletje uit de omgeving Eindhoven (Marla en Martijn). Deze laatste twee zaten een beetje in de piepzak omdat ze al 3 dagen in Thailand waren zonder dat hun backpacks waren aangekomen. Ze konden precies volgen waar deze allemaal al waren geweest en geloof me de meest reislustige persoon zou hier jaloers op worden!!! De Franse delegatie bestond uit een vader met twee zoontjes en een gezinnetje met drie kinderen, waarvan de jongste niet ouder dan 2 á 3 jaar was. Wat een lef om zo'n tocht te ondernemen met een klein spruitje. Gezegd moet worden dat hij geen krimp heeft gegeven en met alles vrolijk heeft meegedaan. Na de busrit stapten we over in een boot die ons bracht naar de hutjes op het water waar we deze avond gingen overnachten. Direct al werd duidelijk waarom iedereen altijd enthousiast is over Khao Sok National Park. Wat een schitterende omgeving. Varend over het stuwmeer met rondom allemaal hoge rotsgebergte en zo ver je kon kijken oerwoud. Op een gegeven moment zagen we de hutjes in de verte liggen. Hoe dichter we bij kwamen hoe meer we konden zien dat het redelijk krakkemikkige bouwwerkjes waren met een steiger ervoor langs die ook meerdere malen met een los stukje ertussen was opgelapt en duidelijk zijn beste tijd had gehad. Het mocht de pret niet drukken. Wat een bijzondere en prachtige locatie. Na wat vrije tijd waar we vanaf de steiger zo het water in sprongen, en een heerlijke lunch was er de mogelijkheid om een trekking van drie uur naar een grot te doen, of lekker bij de hutjes te blijven. Harold en Lotte wilden graag mee. Ingrid en Ineke bleven bij de hutjes. Lekker kletsen zwemmen en kanoën. Je zal het niet geloven, maar ook deze Ineke was kleuterjuf. Hé dat is grappig, hoeft Ingrid haar collega thuis niet zo te missen. Harold kwam enthousiast terug. Het was een avontuurlijke tocht geweest, waarbij er door een grot door het water dat tot hun nek stond werd gelopen. Wat een vreselijke mazzel dat Ingrid niet mee was. Zij was geheid verdronken!!!! Ingrid zag tijdens het kanoën op de oever tegenover de hutjes een groep apen spelen. Bijna ongelooflijk om te zien. We vinden apen in Artis al zo grappig, maar dit is duizend keer mooier. Gelukkig kon Harold ze na terugkomst ook nog aanschouwen. Na weer wat vrije tijd gingen we vooraf aan een heerlijk diner de zonsondergang in de boot bekijken op een magische plek. Vanaf half elf 's avonds werden alle lichten op de steiger en in de huisjes uitgedaan. Tjonge toch wel een dingetje....midden in het oerwoud in het pikkedonker. Dat dachten we tenminste van te voren, maar na zo'n lange dag met mega veel indrukken hebben we met de hele groep half elf natuurlijk nooit gehaald. Ingrid zag vlak voordat zij haar bed instapte rakelings langs het bed een mega spin rennen. Normaliter zou dit toch hebben geresulteerd in een nacht lang wakker liggen, maar zelfs daar waren we te moe voor. We hebben dus heerlijk (onder een klamboe) geslapen. Om half 7 moesten we ons weer melden bij de boot want Jaja wilde met ons de zonsopgang gaan bekijken en naar dieren zoeken. Nou dat is gelukt. We hebben wilde zwijnen, Toekans en als klap op de vuurpijl gibbons gezien. Van dit laatste was zelfs Jaja onder de indruk. Hij vertelde dat dit best zeldzaam was om te zien. De zonsopkomst was magisch. Een spiegelglad wateroppervlak met flarden mist en oerwoud geluiden. Om nooit meer te vergeten. Na een ontbijt gingen we langzaam richting terugreis. We bezochten onderweg nog een grot waar we in konden klauteren. Wat een mazzel voor Ingrid. In deze grot stond geen water. Ook zijn we nog even blijven liggen bij drie uit het water rijzende rotsen, die je altijd op de plaatjes van Thailand ziet en die nu bij onze foto verzameling terecht is gekomen. Jaja zei hiervan dat dit plekje vooral bij mensen uit China heel geliefd is omdat het ze doet denken aan een beroemde plek in China. Als afsluiting van dit avontuur hebben we met zijn allen nog geluncht bij de haven waar we weer van de boot af gingen. We kregen een klein opgerold pakketje met daarin rijst en wat visolie. Hoe simpel, maar oh zo lekker. Voor degene die ernstig mee leven met het zielige stelletje uit de omgeving van Eindhoven zullen wij hier nog even vermelden dat zij vlak voor het afscheid contact hadden gehad met hun resort en dat hun backpacks vrolijk op hun terugkomst op ze lagen te wachten. We hebben ons nog nooit zo moe en smerig gevoeld, maar wat een belevenis was dit.....