Ubud dag 2 en 3

22 juli 2019 - Ubud, Indonesië

Onze eerste hele dag in Ubud. Ubud ligt in het centrum van het eiland Bali en wordt beschouwd als cultureel centrum van het eiland. We werden 's morgens opgehaald met een busje voor het maken van een fietstocht vanaf Gunung Batur, een nog actieve vulkaan, naar beneden (lekker niet zo inspannend!) onderweg daar naartoe hebben we twee keer een stop gemaakt. Eerst bij een koffieplantage. Ik hoor jullie denken alweer! Wat moet Ingrid toch steeds bij die koffie de ze zelf niet eens lust. De tweede stop was indrukwekkender, bij de rijstvelden van Tenganan. We konden hier even rondlopen om foto's te maken en sfeer te proeven. Echt adembenemend mooi en precies zoals je het ziet op de foto's als je googelt op rijstvelden in Bali. Deze rijstvelden zijn op verschillende hoogtes (terrassen) gebouwd en omdijkt door lemen walletjes. We vertrokken met bewolkt weer, maar aangekomen bij het uitzicht op de vulkaan was het plotseling strakblauw. Hierdoor hadden we een prachtig uitzicht en de helling waar de lava resten nog goed zichtbaar zijn. Na het nuttigen van een ontbijt gingen we dan eindelijk op de fiets. Na ongeveer 100 meter, met flinke vaart naar beneden, merkte Ingrid dat haar voorrem los schoot, dus tot de eerste tussenstop heel hard hopen dat alleen een achterrem voldoende was om de snelheid te temperen! Dit is gelukkig goed gekomen. We reden door een prachtig landschap en hele authentieke Balinese dorpjes met overal zwaaiende kinderen. Onze gids, Made, gaf ons uitleg over hoe een dorpsgemeenschap in elkaar steekt en wat de gebruiken en rituelen zijn. Erg interessant om aan te horen. Aan het eind van de fietstocht werden we beloond met een lunch en als extraatje ook nog een optreden van een aantal kleine meisjes die voor ons een Balinese dans deden. In de avond hadden we afgesproken om naar het hotel van Mariska en Yannick te gaan om daar in de buurt iets te eten en te kaarten. Maar dit was te ver om te lopen. Volgens Mariska en Yannick geen enkel probleem : "gewoon ff een scootertaxi nemen". Voor een ritje van 10 minuten betaal je € 1,60 p.p. Voor Ingrid toch al snel een stressmomentje. Hoe bedoel je achterop een scooter bij een wildvreemde kerel in die chaos daar op de wegen. Dapper als ze is heeft ze het toch gedaan, nadat ze de man uitdrukkelijk had gezegd dat ze doodsbenauwd was en dat hij vooral voorzichtig moest doen. Harold stoof met zijn chauffeur direct weg en de chauffeur van Ingrid reed het eerste stuk als snel 15 km. We werden bijna ingehaald door enkele wandelaars (haha). Op deze manier zou ze pas ver na bedtijd aankomen, dus heeft ze de man maar even ingefluisterd dat ze niet meer bang was en dat hij wel wat harder kon rijden. Wat we verder over deze avond nog even moeten melden, om geen boze gezichten te krijgen, is dat dit keer Yannick heeft gewonnen met het slagen raden. Na veilig te zijn teruggebracht met de scooter was deze dag weer teneinde.

Maandag zouden Mariska en Yannick verhuizen naar ons hotel. Een verjaardagscadeau voor beiden. Een dagje in dit hotel, een dagje toeren naar Lovina met chauffeur, daar een overnachting en de volgende ochtend dolfijnen spotten. Hun verjaardagscadeau begint dus vandaag. Totdat zij kwamen hebben Harold en ik de tijd doorgebracht met maar weer eens een uitgebreid ontbijt en een nieuwe accommodatie boeken voor als we terug komen uit Lovina. Aangezien we dicht bij de nieuwe accommodatie verblijven zijn we er ook maar even naar toe gelopen om het te bekijken. Om eerlijk te zeggen ziet het er niet verkeerd uit. Vervolgens hebben we de kinderen opgewacht op ons terrasje voor het huisje en ondertussen heerlijk van het uitzicht genoten. Tegen de middag zijn we met z'n vieren naar Monkey Forest gegaan. Dit ligt op loopafstand van ons verblijf, dus konden we ons op een veilige manier verplaatsen. Monkey Forest is het heiligdom of de natuurlijke habitat van de Balinese aap met lange staart, genaamd Mascaca fascicularis (voor de kenners onder jullie). Op dit moment leven er 1058 apen in dit reservaat en ook vlak daar buiten omdat ze er gewoon uit kunnen als ze de behoefte voelen. Er is hier echter zoveel lekker eten voor ze, dat ze maar al te graag in de buurt blijven. We hebben verschillende keren gezien dat er spullen bij bezoekers uit de rugzakken werden gestolen. Wij hadden ons natuurlijk terdege voorbereid, ons ingelezen en onderzoek gedaan dus geen rugzakken bij ons. Hierna wilden we na de lunch naar de Tegenungan waterval. Deze is iets verder uit de buurt. Mariska en Yannick hadden al een scooter en ja hoor daar gingen we weer ….voor Harold en Ingrid werden weer twee scooters geregeld. Een man zei dat zijn vrouw en haar vriendin dit wel konden doen. Binnen 10 minuten waren ze opgetrommeld en kon de reis door het hectische verkeer beginnen. Eerlijk gezegd begint het al te wennen om links en rechts langs wachtende auto's te scheuren. De waterval was super toeristisch maar wel de moeite waard om te hebben gezien. We hadden met de scooter mevrouw afgesproken dat we konden appen als we weer opgehaald wilden worden. Nu kwam ze met haar vader. De hele familie werd dus kennelijk ingezet en ze hadden financieel gezien waarschijnlijk een topdag vandaag. Mariska en Yannick kwamen iets later terug bij onze accommodatie en bleken in tegenstelling tot wat ons eerder was gezegd toch het huisje naast ons te hebben. Super gezellig om eens een avondje als buren door te brengen. Of zoals Harold zegt met zijn nieuwe stopwoordje: "hoe leuk is dat?". Op dit moment, jullie zullen het bijna al kunnen raden, zijn ze met z'n drieën slagen raden aan het spelen en schrijf ik deze blog helemaal zielig alleen. Maar ja, iemand moet het zware werk doen!! Morgenochtend worden we al weer vroeg opgehaald...… Wordt vervolgd.

1. Yannick:
    22 juli 2019
    Winnaar slagen raden met z’n drieën is natuurlijk Yannick. Niet te hard tikken op de laptop trouwens, jullie buren hebben er last van.
  2. Léanne:
    22 juli 2019
    Weer een feest om te lezen!!!
  3. Thijs Hendrix:
    22 juli 2019
    Wat een verhaal. Zo beleef je nog eens wat. Wel interessant om te weten hoe de bevolking daar leeft.
    De rijst velden zijn schitterd.
    Op naar het volgend avontuur.
    O ja Harold, je bent niet zo lelijk als je eruit ziet 😂😂
  4. Anita:
    22 juli 2019
    Wat een leuk verhaal weer
  5. Marion en Rob verhulsdonk:
    22 juli 2019
    Was dat op de fiets oooooooh,ooooooh als dat maar goed gaat en wat mooi daar en lieve groetjes aan Mariska en Yannick 😘
  6. Ilse Hertroys:
    Gezellig hoor veel plezier